Jak na crowdfunding

podpora-hromadne-sponzorovaniPokud chcete financovat nějaký svůj projekt, máte vždy vícero možností. Můžete využít vlastní zdroje, požádat o půjčku rodinné příslušníky, známé či banku, oslovit investora. Další možností je využít crowdfundingu. O co se přesně jedná a jak vám může crowdfunding pomoci získat finance pro váš projekt se dozvíte v následujícím článku.

Crowdfunding – by se dalo přeložit jako houfné či hromadné financování. Principem je dosažení jednoho cíle za podpory mnoha menších přispivatelů – founderů. Princip to není nový a prvně se zřejmě objevil v 17. století, kdy se takovým způsobem financovaly knihy. V našich zemích byla velkým crowdfundingovým projektem např. stavba Národního divadla.

S rozvojem internetu a sociálních sítí dostal crowdfunding nový rozměr a umožňuje každému, kdo má zájem, vytvořit vlastní crowdfundingovou kampaň. Lze si vybrat tuzemské a v případě mezinárodního projektu i zahraniční crowdfundingové sítě.

1) Nejdůležitější otázkou, zda má smysl crowdfundingový projekt spustit je, zdali má váš projekt přínos pro ostatní. Projekty jako “přispějte mi na cestu kolem světa”, “zafinancujte mi pilotní výcvik” nebo “rád bych si koupil kameru, ale nemám na ní peníze” nemají šanci na úspěch. Musíte to být vy, kdo bude nabízet hodnotu vašim přispivatelům.

2) Máte-li něco, o čem jste přesvědčeni, že je pro ostatní přínosem, zjistěte si, jakou má váš projekt podporu. Zeptejte se známých co si o projektu myslí, ovšem dokud z kapsy nevytáhnou peníze se slovy, “tady Ti hned dám tvůj první vklad”, berte jejich slova s rezervou.

3) Cíl projektu musí být konkrétní, musí být zřejmé, že došlo k jeho naplnění a měli byste ho umět popsat jednou větou. Ta bude tvořit nadpis.

4) Je tedy třeba mít jasno v tom, na co peníze potřebujete a co s nimi uděláte.

5) Abyste určili kolik potřebujete nashromáždit peněz, musíte vědět, kolik vás bude projekt stát. Z vybrané částky si pak crowdfundingový portál obvykle 5-9% ponechá jako provizi.

6) Rozhodněte se jakou formu crowdfundingu zvolíte

a) Všechno nebo nic – pokud se nevybere celá částka, projekt se nekoná a peníze jsou vráceny přispěvatelům.

b) Co se vybere se použije – v takovém případě musíte projekt dokončit a zbytek z částky financovat z jiných zdrojů (granty, sponzoři, dary, vlastní prostředky)

7) Vytvořte podpůrnou skupinu pro váš projekt dříve než spustíte samotnou kampaň. Vytvořte facebookové (případně webové) stránky, twitter, účet na youtube a podporujte váš projekt všude, kde je to možné. Kamarády a známé, kteří vás podporují poprost, zda by vám pomohli s propagací akce.

8) O každou novinku se podělte se svými fanoušky na všech platformách.

9) Vystupujte sami za sebe. Buďte transparentní tváří vaší akce. Prezentujte se v dobrém světle ale nelžete o sobě.

10) Pro své donátory byste měli mít připraveno 5-10 odměn odstupňovaných podle hodnoty. Vyšší hodnota daru by měla být vyvážena např. osobním přístupem.

11) Co můžete nabízet svým podporovatelům v rámci své crowdfundingové kampaně? Pokud např. chcete vydat knížku, může být nejmenší příspěvek e-kniha v pdf, hodnotnější kniha ve vazbě, kniha s podpisem, kniha s věnováním, kniha s věnováním přímo vytištěným a např. jméno donatora s největším příspěvkem či jméno které vybere může být postavou v knize. Fantazii se však meze nekladou.

12) V popisu vaší kampaně použijte svou fotku, která zároveň charakterizuje projekt. Kromě názvu o kterém jsme již mluvili napište perex, představte sebe, vysvětlete na co půjdou vybrané peníze a jak je projekt pro dárce přínosný.

13) Součástí kampaní je obvykle i video. To by mělo obsahovat informaci o tom, kdo jste, co chcete s penězi udělat a svou zaangažovaností v projevu byste měli diváky přesvědčit, že to zvládnete.

14) Pokud máte přislíbenou větší sponzorskou částku, šetřete si jí do poslední pětiny délky kampaně.

15) Úspěšným ukončením sbírky na crowdfundingovém serveru projekt nekončí. Udržujte kontakt se svými podporovateli, buďte stále aktivní na sociálních sítích a zdárně dokončete projekt. Vytvoříte si tak nejlepší podmínky pro to, abyste jiný projekt mohli znovu zopakovat.

Hodně štěstí!

Shares 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *