Jak vydělat peníze blogováním

Převzato z blogu Steva Pavliny, originální článek vyšel 3. května 2006.
do češtiny přeložil ruben lang. I přesto, že v době vzniku tohoto překladu je originální článek již téměř 10 let starý, na své reálné hodnotě neztratil tímto časem vůbec nic. Pokud zvažujete stát se blogerem a chtěli byste mít z blogování příjem, je pro vás tento blog ten nejlepší start.

Jak vydělat peníze blogováním

Stevepavlina.com byl spuštěn 1. října 2004. V dubnu 2005 v průměru generoval příjem 4,12 dolaru/den. Nyní to dělá přes 200 dolarů/den 1 000 dolarů/den (aktualizováno 29/6/2006). Za propagaci blogu jsem neutratil ani cent. Celý tento web mě vlastně stál pouze 9 dolarů, které jsem zaplatil za registraci domény a tím vlastně všechno začalo. Chcete vědět jak jsem to udělal?

Tento článek je opravdu dlouhý (přes 7 300 slov), ale buďte si jistí, že to bude stát za to. Podělím se s vámi i o některé detaily. Pokud teď nemáte čas to číst, klidně si to dejte do záložky, pocketu, nebo si to vytiskněte na později.

Opravdu chcete monetizovat svůj blog?




Někteří lidé mají ke svému blogu silné osobní pouto. Pokud si myslíte, že vydělávat na svém blogu je špatné, nemorální, neetické, necool, slabošské, hamižné, protivné, nebo cokoli tomu podobné, tak ho prostě nemonetizujte.

Pokud máte v souvislosti s monetizací svého blogu smíšené pocity, potom si v sobě tyto pocity nejdříve protřiďte. Pokud myslíte, že je monitezace blogu skvělá věc, fajn. Pokud myslíte, že je to svinstvo, fajn. Ale ujasněte si věci v hlavě, než se vážně rozhodnete jít touto cestou. Pokud chcete uspět, musíte mít v hlavě jasno. Vydělávat pomocí svého blogu je už tak dost velká výzva, než abyste ještě museli bojovat sami se sebou. Měli byste mít z monetizace vlastního blogu úpřímně dobrý pocit, měli byste být hnáni zdravou ambicí uspět. Pokud váš blog nabízí skutečnou hodnotu, mít z toho profit si plně zasloužíte . Pokud jste však plni nejistoty, zdali je právě toto ta pravá cesta pro vás, může se vám hodit tento článek: Jak moc jsem sobecký? Článek je o rovnováze mezi potřebami vašimi a potřebami druhých.

Pokud se rozhodnete monetizovat svůj blog, pak se za to nestyďte. Pokud chcete nasadit reklamu, tak ale opravdu tu reklamu nasaďte. Nedávejte jen nějaký titěrný reklamní čtverec kamsi do rohu webu. Pokud chcete požádat o dobrovolné příspěvky, tak ale opravdu o příspěvky požádejte. Nedejte jen někam sotva viditelný banýrek “Donate” s tím, že to nějak dopadne. Pokud budete prodávat produkty, tak je opravdu prodávejte. Vytvořte nebo získejte nejlepší produkty jaké jen dokážete a dejte návštěvníkům pádný důvod, aby si je koupili. Pokud to budete dělat, tak tomu buďte plně oddaní. Hlavně ale na tý židli neseďte jen jednou půlkou. Buď oběma, nebo vůbec.

Můžete oprávněně očekávat, že potom, co začnete svojí dosud nekomercionalizovanou stránku chtít monetizovat, tak si lidé budou stěžovat, v závislosti na tom, jak to uděláte. Já jsem tuto stránku spustil v říjnu 2004 a první reklamy Google Adsense jsem umístil v únoru 2005. Tehdy nějaké stížnosti byly, ale to jsem čekal – a nebylo to nic zvláštního. Méně než 1 návštěvník z 5 000 mi poslal negativní zpětnou vazbu. Velká většina z těch, kteří mi napsali, mě překvapivě podporovalo. Většina stížností během pár týdnů vymizela a stránky začaly generovat příjem v podstatě ihned, i když to zpočátku nebylo moc – první měsíc to bylo ‘úctyhodných’ 53 dolarů. Takto rostly mé příjmy z tohoto webu měsíc po měsíci.

růst příjmů z webu v průběhu roku
růst příjmů z webu v průběhu roku

 

Adsense je na těchto stránkách stále můj nejlepší zdroj příjmů, i když to není zdroj jedinný. Ale více o tom později…

Můžete si online slušně vydělat?

Ano, můžete. Vyšší pěticiferné číslo ročně (v dolarech) je určitě dosažeitelný cíl pro jednotlivce, který bude na full-time pracovat z domova. Já na StevePavlina.com slušně vydělávám a stránky jsou teprve 19 měsíců staré…vlastně jsou ještě batole. Pokud jste zaměstnaní, bude trvat déle, než získáte příjem abyste se uživili. Ale i tak, pokud se rozhodnete se tomu pořádně věnovat, půjde to. Já jsem to vždy dělal na plný úvazek.

Může to dělat většina lidí?

Ne, to nemůže. Doufám, že vás to nerozhodí, když na webu o osobním rozvoji uvidíte to prokleté slovo: sakra. Ale v tomto musím souhlasit s těmi, kdo říkají, že 99% lidí, kteří se budou snažit dosáhnout nějakého slušného příjmu pomocí blogu neuspěje. Sloganem tohoto webu je “Osobní rozvoj pro chytré lidi“. A naneštěstí (nebo naštěstí, záleží na úhlu pohledu), chytří lidé jsou na této planetě v menšině. Takže pokud většina lidí si takto nemůže vydělat na živobytí, řekl bych, že většina chytrých lidí může. Jak můžete zjistit, zda jste nebo nejste chytří? Je to celkem snadné. Pokud se musíte ptát, tak nejste.

Pokud mi poslední odstavec nezaplní schránku hejty, tak už nevím co by mělo. OK, vlastně vím.

Tento vzorec 99:1 není v oblasti blogování nic neobvyklého. Můžete si ho všimnout v jakémkoli odvětví s relativně malými bariérami vstupu. Jaké procento dychtivých herců, hudebníků nebo atletů kdy vydělá dost peněz, aby se mohli uživit? Založit dneska blog není nic těžkého, v podstatě každý to dokáže. Talent se počítá a talent, který je při blogování potřeba se jmenuje inteligence. Ale to vás jen dostane mezi dveře. Musíte pak speciálně využít svojí inteligenci pro jeden specifický talent. A ta nejlepší slova, která se mi v souvislosti s takovýmto talentem derou na mysl jsou: znalý webového prostředí.

Pokud se vyznáte ve webovém prostředí, nebo se můžete naučit se ve webovém prostředí vyznat, pak máte dobrou šanci, že si blogováním budete moct vydělat tolik, abyste pokryli všechny svoje životní náklady, a potom… Ale pokud být opravdu webu znalý není něco, s čím by si vaše šedá hmota dokázala poradit, pak vám můžu poradit toto: Nedávejte výpověď.

Webu znalý

Co tím myslím webu znalý? Nemusíte být programátory, ale potřebujete dobře porozumět funkcím a možnostem webových technologií. Které technologie jsou “klíčové” bude záležet na povaze vašeho blogu a způsobu monetizace. Ale obecně vzato, tyto věci bych považoval za podstatné:

– systém na tvoření blogu
– HTML/CSS
– komentáře na blogu (a komentářový spam)
– RSS/sdružování
– pings
– trackbacks
– celkové a částečné feedy
– blogové systémy (abyste nastartovali vaší návštěvnost)
– vyhledávače
– optimalizaci pro vyhledávače (SEO)
– page rank
– záložky
– kontextová reklama
– affiliate programy
– statistiky návštěvnosti
– emailing

Doplňkově: podcasty, online komunikaci, PHP nebo další programovací jazyky.

Jsem si jistý, že jsem jich pár vynechal díky profesionální slepotě. Pokud se vám při pročítání tohoto seznamu párkrát protočily panenky, zatím bych vám nedoporučil se do blogování na plný úvazek vrhnout. Samozřejmě můžete blogovat, ale budete mít značnou nevýhodu oproti někomu, kdo je více webu znalý, takže neočekávejte hvězdné úspěchy, dokud si nerozšíříte svojí vědomostní základnu.

Pokud chcete prodávat produkty ke stažení, jak jsou e-booky, pak můžete do seznamu ještě přidat e-commerci, SSL, digitální prodej, ochranu proti zneužití, a online databáze. Znovu, nemusíte být programátor, jen potřebujete základní znalosti v těchto oblastech. I pokud si na implementaci takovýchto věcí někoho najmete, je potřeba, abyste věděli, do čeho vlastně jdete. Budete muset věřit svým strategickým rozhodnutím a toho nebudete schopni, pokud budete generálem, který neví, kde má zbraň.

Nedostatečné porozumění je nejčastějším důvodem neúspěchu v oblasti monetizace v online světě. Pokud si například nevíte rady v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO), vaše výsledky ve vyhledávání pravděpodobně nebudou srovnatelné s někým, pro koho SEO není žádná neznámá. Ale nesmíte žádnou oblast brát odděleně. Musíte rozumět také tomu, jak se k sobě vzájemě mají. Monetizace blogu je vyvažování jednotlivých oblastí. Musíte držet v rovnováze potřeby vaše, návštěvníků, vyhledávačů, těch, kteří na vás odkazují, sociálních sítí, inzerentů, affiliate programů a dalších. Stejně tak i rozhodnutí, jak nazvat svoje stránky je důležité. Když přemýšlím o titulku článku, musím vzít v úvahu všechny potenciální čtenáře. Chci titulek, který je atraktivní pro lidi, přivádí slušnou návštěvnost z vyhledávačů a získává relevantní kontextovou reklamu, hodí se k tématu stránek a podporuje odkazování a sdílení na sociálních sítích. A co je nejdůležitější, chci, aby každý můj článek byl pro moje čtenáře hodnotný. Dělám maximum pro to, aby moje články co nejlépe odrážely mix všech těchto nároků. Často se musím vzdát líbivých nebo chytrých titulků ve prospěch přímých a jasných. Jsou to malé znalosti, jako právě toto, co mi napomáhá k tomu, mít každý měsíc větší a větší návštěvnost. Tím, že vynecháte jen a pouze jednu z těchto ingrediencí se může velmi negativně odrazit na návštěvnosti vašich stránek. A jsou desítky takových znalostí, kterým musí webu znalí rozumět, respektovat je a používat.

Právě takovéto znalosti jsou to, co odděluje to 1% od zbylých 99%. Obě skupiny můžou pracovat stejně tvrdě, ale to 1% má ze svého úsilí mnohem lepší výsledky. Obvykle mi netrvá ani 60 vteřin, než vymyslím titulek, ale za těmito 60 vteřinami je mnoho zkušeností. Jednou se toto všechno opravdu musíte naučit, abyste to byli schopni rutinně dělat.

Pokaždé, když narazíte na nějakou důležitou technologii, které nerozumíte, použijte Google nebo Wikipedii a zabývejte se tím tak dlouho, než získáte základní porozumění. Abyste si blogováním mohli vydělávat, musíte být něco jako desetibojař v atletice. Ten také neumí žádnou disciplínu pořádně. To může být pravda, ale vy se nemusíte stát odborníkem v každé z těch technologií, musíte být ale tak znalí, abyste je mohli používat. Je to jako rozdíl mezí tím řídit auto a být automechanik. Snažte se získat přehled o funkci a přejděte k něčemu dalšímu. I přesto, že jsem zkušený programátor, nevím, jak mnoho webových technologií vlastně funguje. A vlastně mě to ani nezajímá. Stále je můžu používat a mít výsledky. Za dobu, kterou bych potřeboval k opravdovému pochopení jedné z nových technologií se můžu alespoň dostatečně seznámit hned s několika z nich.

Změnami k úspěchu

Váš největší risk není, že uděláte chyby, které vás budou stát peníze. Váš největší risk je, že propásnete příližitosti. Potřebujete podnikatelské myšlení, ne zaměstnanecké mylšení. Neděste se příliš, že riskujete ztrátu. Spíše se děste promeškaných příležitostí. Nejvíce vám uškodí to, co nevíte a co neuděláte. Blogování je levné. Vaše náklady a finanční risk by měl být minimální. Vaše opravdové obavy by měly být zmeškané příležitosti. Opravdu doporučuju, abyste se přihlásili na blog Darrena Rowse Problogger (pouze anglicky) – Darren je skvělý v odkrývání nových možností příjmu pro bloggery.

Svět blogování se rychle mění a změny vytvářejí příležitosti. Je potřeba trochu toho myšlení abyste tyto příležitosti rozklíčovali a dokázali je využít než zmizí. Pokud váháte nad zpeněžením něčeho nového a zajímavého, tak to jednoduwe můžete promeškat. Mnoho příležitostí je pouze dočasných. A každý den, kdy z nich neprofitujete přicházíte o peníze, které byste mohli vydělat. A také přicházíte o příležitost zvyšovat návštěvnost, rozšiřovat počet čtenářů a možnost pomoci více lidem.

Zvykl jsem si, že jsem rozčílený z toho zběsilého tempa, jakým se webové technologie mění. Je to ještě mnohem rychlejší, než co jsem pozoroval, když jsem pracoval na vývoji počítačových her. A tempo se stále zrychluje. Téměř každý týden se dozvím o nějaké nové fascinující webové službě nebo nápadu, která v oboru může mnoho změnit. Jenom se v tom vyznat a dát tomu řád je práce na plný úvazek. Ale naučil jsem se tohle zběsilé tempo milovat. Pokud jsem zmatený já, tak jsou pravděpodobně zmatení i všichni ostatní. A lidé, kteří toto dělají jen na půl úvazku budou velmi zmatení. Pokud nejsou zmatení, tak prostě nestačí tempu. Takže pokud budu jen trochu rychlejší a porozumím těmto technologiím jen o trochu dříve, potom z některých těchto postupů můžu mít finanční příležitosti dřív, než bude bariéra vstupu příliš vysoká. I přesto, že takovýto blázinec je nekomfortní, je to pro podnikající na webu příznivé prostředí. To vytváří prostor, aby si vysokoškolský student vydělal 1 000 000 dolarů jen pár měsíci práce a chytrým nápadem. Pamatujte, toto není prostředí, kde vítěz bere všechno. Nedovolte, aby vám úspěch kohokoli způsoboval pocit méněcennosti, nebo provokoval závist. Nechte se tím naopak inspirovat.

Jaká je vlastně tvoje strategie monetizace?

Nechci se nikoho dotknout, ale většina lidí je naprosto bezradná, pokud jde o vlastní monetizaci jejich blogu. Prostě nahodile splácají věci dohromady bez jakéhokoli řádu v naději, že jim to přinese spoustu peněz. I když jsem zastáncem zásady přístupu “připrav se, vystřel, zamiř“, tato strategie vyžaduje, abyste nakonec zamířili. “Zamířit, vystřelit, vystřelit, vystřelit” způsobí jen a pouze nepořádek.

Věnujte chvíli tomu, abyste si pro vaší stránku určili základní strukturu příjmů. Pokud nejste nijak dobří v plánování, tak si prostě jen ujasněte základní přístup k tomu, jak chcete generovat příjmy. Nepotřebujete celý byznys plán, ale jen popis, jak se chcete dostat z příjmu 0 měsíčně k vašemu příjmu, ať už je jakkoli vysoký. Můj prvotní cíl, který jsem si určil, když jsem s touto stránkou začínal byl 3 000 dolarů měsíčně. Je to trochu umělé číslo, ale věděl jsem, že se můžu dostat i dál. A 3 000 dolarů je dostatečný příjem, který dělal v mých financích značný rozdíl. Tohoto cíle jsem dosáhl 15 měsíců poté, co jsem tuto stránku spustil (prosinec 2005). A od té doby to hezky stoupá. Příjmy z blogů je vlastně docela snadné udržet. A je to mnohem jistější příjem než z klasického zaměstnání. Nikdo mě nemůže vyhodit a pokud vyschne jeden zdroj příjmu, můžu vždycky přidat další. K těm vícero zdrojům monetizace se dostaneme za chvíli…

Budete mít příjmy z reklamy, affiliate provizí, prodeje produktů, darů, či něčeho jiného? Možná chcete tyto věci zkombinovat. Ať už se rozhodnete pro jakýkoli zdroj, dejte vaší základní strategii na papír. Mě zabralo 15 minut, abych vytvořil půlstránkový přehled mojí monetizační strategie. Jen jí jednou za rok aktualizuju a jednou za měsíc se na ní mrknu. Není to nijak těžké, ale umožňuje mi to soustředit se na můj cíl. Také mi to dovoluje říci NE příležitostem, které nejsou v souladu s mým plánem.

Obraťte se k vaší monetizační strategii (nebo filozofii), když potřebujete udělat změny v designu vašich stránek. I přesto že můžete mít vícero zdrojů příjmu, rozhodněte, který z nich bude vaším primární zdrojem a okolo něj navrhněte podobu stránky. Potřebujete, aby lidé prošli určitou cestou, aby nakonec přišli k objednávkovému formuláři? nebo umístíte všude po stránce reklamy? Různé monetizační strategie vyžadují různá grafická řešení. Promyslete, jaké konkrétní kroky budete chtít, aby vaši čtenáři nakonec udělali a tomu adekvátně své stránky uzpůsobte.

Když navrhujete vaší monetizační strategii, nebojte se švindlovat. Není třeba abyste znovu vynalézali kolo. Okopírujte strategii někoho jiného o které jste přesvědčení, že bude fungovat i pro vás. Nekopírujte níčí texty, nebo grafiku stránky (to je krádež), ale pozorujte, jak vydělávají peníze. Já jsem se rozhodl monetizovat tyto stránky pomocí reklamy a affiliate programů poté, co jsem prozkoumal, jak různí úspěšní blogeři generují příjmy. Později jsem také přidal možnosti darů. To je účinná kombinace.

Návštěvnost, návštěvnost, návštěvnost

Řekněme, že se cítíte na to, že byste mohli generovat díky vašemu blogu nějaké příjmy (a já vás ještě dostatečně nevystrašil), existují právě tři nejdůležitější věci, které nezbytně potřebujete, abyste mohli monetizovat váš blog a těmi jsou návštěvnost, návštěvnost a návštěvnost.

Jen abych ukázal nějaká čísla, minulý měsíc (duben 2006) tyto stránky měli více než 1,1 miliónu návštěvníků a více než 2,4 miliónu shlédnutých stránek. To je téměř trojnásobek, než tomu bylo před 6 měsíci.

vývoj návštěvnosti webu
vývoj návštěvnosti webu

Proč je návštěvnost tak důležitá? Protože pro většinu metod online monetizace jsou vaše příjmy závislé na návštěvnosti. Pokud zdvojnásobíte návštěvnost, potom pravděpodobně zdvojnásobíte i příjmy (za předpokladu, že demografické složení návštěvníků zůstane přibližně stejné). Můžete očůrat skoro všechno kolem, ale pokud dokážete vyprodukovat slušnou návštěvnosti, je opravdu těžké neuspět. Pokud budete mít dostatečnou návštěvnost, reálně i v tom horším případě budete schopni svoje stránky monetizovat metodou pokusu a omylu (tak dlouho, jak dlouho se k vám budou návštěvníci vracet).

Když jsem prvně spustil tento blog, věděl jsem, že návštěvnost pro mě bude největší výzva. Všechny moje plány závisely na mojí schopnosti vybudovat návštěvnost. Pokud nebudu schopný vybudovat návštěvnost, bude opravdu obtížné uspět. Takže jsem v prvních měsících ani nesnažil můj blog monetizovat. Jen jsem se soustředil na budování návštěvnosti. A i po 19 měsících je budování návštěvnosti stále nejdůležitější část mého plánu monetizace. Vím, že vzhledem k mé návštěvnosti monetizuju moje stránky méně, než bych mohl, ale to je v pořádku. Teď je pro mě mnohem důležitější, aby návštěvnost stále rostla a já svou monetizační strategii průběžně přizpůsobuju.

Návštěvnost je nejdůležitější element v oblasti příjmů na webu. Více návštěvníků znamená více kliků na reklamy, více prodaných produktů, více affiliate prodejů, více vyplněných formulářů a více všeho ostatního, co vám může generovat příjmy. A také to znamená, že pomůžete více a více lidem.

Co se týče návštěvnosti, měli byste vědět, že v mnoha ohledech zde platí, že bohatí budou ještě bohatší. Vysoká návštěvnost přináší více možností zvýšení návštěvnosti, které prostě nejsou dostupné webům s malou návštěvností. V průměru přidá denně odkaz na moje stránky 20 blogerů, moje stránky se můžou snadno prodrat na vrchol sociálních sítí a dostávám častěji žádosti o rozhovor pro rádia. Letos o mě již byla zmínka v USA Today a v Self Magazine, které mají milióny čtenářů. Novináři se o mě dozví, když googlojí témata o kterých jsem psal. A tyto příležitosti pro mě nebyly k mání, když jsem začínal. Populární stránky mají opravdové výhody. Čím větší návštěvnost máte, tím větší návštěvnost můžete přitáhnout.

Pokud jste inteligentní a webu znalí, také byste nakonec měli být schopni vybudovat stránky s vysokou návštěvností. A pak budete schopní pomocí páky tuto návštěvnost dále zvětšovat.

Jak vybudovat návštěvnost

Když je návštěvnost tak důležitá, jak jí vybudovat na nějakou úrověň, když začínáte na úplném dně?

Já už jsem na toto téma napsal článek, tak vás na něj odkážu. Jak vytvořit web s vysokou návštěvností. Pokud nemáte čas to teď číst, klidně si to dejte do pocketu, nebo vyitskněte pro později. Tento článek pokrývá mojí obecnou filozofii o tvorbě návštěvnosti, která se zakládá na vytváření obsahu hodnotného pro návštěvníky. Žádný kličky nebo triky.

Pokud vaše návštěvnost každý měsíc neroste, znamená to, že děláte něco špatně? Velmi pravděpodobně neděláte dost věcí správně. Znovu, udělat chybu není problém. Problém je přijít o příležitosti.

Sníží se mi návštěvnost webu když nasadím reklamu?

Toto je obvyklá starost, kterou slyším od lidí, kteří zvažují monetizaci svých stránek: “Tím, že nasadím reklamu, sníží se mi návštěvnosti. Bannery lidi odradí a už nikdy se nevrátí.

No, podle mojí zkušenosti je to naprosto jednoznačně a všelijak jinak a úplně … ŠPATNĚ. Prostě to není pravda. Hádejte co se stalo, když jsem na svoje stránky přidal reklamu. Nic. Vůbec bych nedokázal vysledovat žádný negativní dopad na návštěvnost. Návštěvnost stále rostla stejným tempem jako předtím, než jsem na svoje stránky přidal reklamy. Vlastně mi to možná pomohlo, protože někteří blogeři na mě odkazovali aby ukázali, jak se jim nelíbí moje grafické stvárnění přizpůsobené reklamám. Nechám vás samotné, abyste si na to udělali vlastní názor. Je to pravděpodobně tím, že v současnosti je všude na webu již tolik reklamy, že i přesto že někteří lidé si budou stěžovat, že na stránkách, kde dosud reklama nebyla nyní je, pokud je pro ně obsah hodnotný, stejně se budou vracet. Nezávisle na tom, co říkají veřejně.

Většina dospělých lidí chápe, že je pro blogera moudré vydělávat si svojí prací. Myslím že můžu být šťastný, že jsou moji čtenáři dospělí lidé. Nedospělí se totiž nezajímají o osobní rozvoj. Abych vytvořil takovýto článek, stojí to mnoho úsilí a to nemluvím o tom, kolik znalostí navíc je potřeba. Jen tento článek mi trval více než 15 hodin psaní a editace. Myslím, že je naprosto v pořádku za takovou práci získat peníze. Pokud vám nic nedá, pak nic neplatíte. Co by mohlo být více fér, než toto? Čím více mi tento blog vydělá, tím více do něj zase můžu dát. Např. jsem z příjmů koupil nějaké vybavení pro tvorbu podcastů a přidal jsem stránku s podcasty. doposud jsem jich natočil 13 a všechny jsou zdarma. Také sem plánuju v následujících letech přidat nějaké další služby. Větší příjmy = lepší servis.

V době, kdy píšu tento článek je na mé stránce už hodně reklamy. Někteří lidé na to poukazují a říkají: “Víš, Steve, tvůj web vypadá, že je na něm přereklamováno.” Samozřejmě že jsem si toho vědom. Já jsem ten, který sem tu reklamu dal. A mám důvod pro takovéto rozmístění reklamy. Je to totiž efektivní! Lidé na ní klikají. Kdyby to nefungovalo, tak bych je odstranil a zkusil něco nového.

Nedávám sem reklamy, které sám považuju za otravné, když je vidím na jiných stránkách, jako jsou pop-up okna, různé pohybující se objekty, rolety apod. I když bych díky nim mohl vydělat víc peněz, dle mého názoru mají příliš negativní vliv na přínos stránek pro návštěvníka.

Také nabízím možnost zobrazení textů bez reklamy, takže pokud opravdu nemáte rádi reklamy, můžete číst můj obsah bez nich. Nabízím ho pomocí flulltextové čtečky a alespoň protentokrát je tento kanál bez reklam. Nakonci článku však mám žádost o příspěvek.

Jestli chcete vidět nějaká aktuální data, podívejte se ještě jednou na grafy růstu mojí návštěvnosti v roce 2005. Poprvé jsem vložil na web reklamy v únoru 2005 a i když grafy nezobrazují období před únorem, růstová křivka byla i předtím velmi podobná.

vývoj návštěvnosti webu
vývoj návštěvnosti webu

Pro nezávislý zdroj, se také můžete podívat na analytický nástroj Alexa. Můžete si tam nastavit různé období a jít zpátky v čase.

Více zdrojů příjmu

Nemusíte sázet všechno na jednu kartu. Přemýšlejte o vícero zdrojích návštěvnosti. Na těchto stránkách mám v současnosti 6 různých zdrojů příjmu. Zde je jejich seznam.

  1. reklamy Google Adsense (reklama na principu platby za klik)
  2. Dobrovolné dary (prostřednictvím PayPalu nebo pošty – ano, někteří lidé posílají peníze šekem).
  3. Textová reklama (prodávaná za pevnou částku měsíčně)
  4. eMiniMalls reklamy Chitika (platba za klik)
  5. Affiliate programy jako Amazon a Linkshare (provize za prodané produkty, většinou knihy)
  6. Přímo prodaná reklama jednotlivým inzerentům (tříměsíční nebo delší kampaně)

Poznámka: pokud čtete tento článek a je to od jeho uveřejnění již déle, pravděpodobně došlo k nějakým změnám. Často experimentuju s různými zdroji.

Adsense je můj největší jednotlivý zdroj příjmu, ale ostatním se daří také dobře. Každý z nich generuje více než 100 dolarů/měsíčně.

Můj druhý největší zdroj příjmů jsou v současnosti dobrovolné příspěvky. Průměrný příspěvek je 10 dolarů a už jsem i dostal mnoho příspěvků ve výši 100 dolarů. Trvalo mi to jen hodinu, abych vše správně nastavil přes PayPal. Takže i pokud je váš obsah zdarma jako je ten můj, dejte čtenářům možnost vám přispět, pokud budou chtít. Je to win-win stuace. Já jsem za podporu čtenářů velmi vděčný. Je to také příjemná forma feedbacku, protože jsem si všiml, že některé články byly na příspěvky velmi úspěšné – to mi říká, že jsem se trefil do potřeb čtenářů a dal lidem skutečnou hodnotu.

Toto však nejsou moje jedinné zdroje příjmu. Vydělával jsem v online prostředí od roku 1995. V době, kdy jsem vytvářel počítačové hry, měl jsem přímé prodeje, příjmy z licencí, příjmy z affiliate, a příspěvky (ze článků zdarma). A když sem zahrneme ještě příjmy mojí ženy je to už úplně k smíchu: reklamy, přímé prodeje knih, příjmy z prodeje knih v distribuci, webové konzultace, příjmy z affiliate, další příjmy z AdSense, a pravděpodobně ještě nějaké další, na které jsem zapomněl. Stačí, abych řekl, že dostáváme opravdu hodně šeků. Některé jsou malé, ale ono se to načte. A proto je zde také malé riziko – když jeden zdroj vyschne, prostě jenom rozšíříme ty zbylé, nebo přidáme nový. Doporučuju, abyste o svém blogu uvažovali také ve smyslu vícero zdrojů příjmu.

Automatizovaný příjem

S výjimkou bodu 6 jsou všechny příjmové kanály plně automatické. Pro to, aby fungovali nemusím dělat vůbec nic s výjimkou zpracovat šeky a ani to ve valné většině případů také nemusím dělat, protože mi většina plateb chodí automaticky na účet.

Miluju takovýto automatický příjem. Na blogu nic přímo neprodávám, nemám zaměstnance, produkty, sklad, nezpracovávám kreditní karty, nevypořádávám se s podvody a nemám ani žádné zákazníky. Přesto mi přináší slušný (a stále rostoucí) zisk.

Proč byste měli mít normální zaměstnání a měnit svůj čas za peníze, když může technologii udělat všechnu tuhle práci za vás? Představte si, jaké by to bylo se každé ráno vzbudit, přijít k vašemu počítači a podívat se, kolik peněz jste vydělali, zatímco jste spali. Je to opravdu fajn být v takové situaci.

Blogovací software a hardware

Pro tento blog používám WordPress a vřele to doporučuju. Wordpres má spoustu možností a solidní rozhraní. A nic mu nemůže konkurovat cenou – je zdarma.

Zbytek této stránky je nakódováno pomocí HTML, CSS, PHP a MySQL. Já jsem programátor, takže jsem si to vše nakódoval sám. Mohl bych jednoduše použít nějakou existující šablonu, ale chtěl jsem pro tuto stránku jednoduchý přímý design a také, aby vzhled blogu korespondoval s ostatníma stránkama. Navíc používám PHP a MySQL na nějaké kreativní věci mimo tento blog.

Pokud chcete opravdu monetizovat svůj blog, nedoporučuju používání hostojících služeb, jako je např. Blogger. Nemáte v takovém případě dost kontroly. Pokud nemáte svoje vlastní URL, vážete se k nějaké službě, kterou nevlastníte a tvoříte hodnoty někomu jinému. Navíc jistě chcete dostatečnou kontrolu nad tím, jak vaše stránky vypadají a fungují, abyste mohli využívat všechny možnosti, které vyžadují minimální úpravy. Pokud používáte hostované řešení, vydáváte se na milost vašeho provozovatele a to může potenciálně ohrozit všechny vaše budoucí příjmy. S vlastním řešením je zpočátku více práce, ale v dlouhodobém horizontu je to méně rizikové.

Webhosting je levný a můžete si vybrat z široké nabídky mnoha dobrých poskytovatelů. Já pro začátky doporučuju Pair.com. Nejsou nejlevnější, ale jsou spolehliví a mají dobrou podporu. Znám mnoho webových projektů, které u nich hostují a moje žena na ně odkazuje většinu svých klientů.

Jak vám poroste návštěvnost, budete se možná muset porozhlédnout po dedikovaném serveru, nebo po VPS (virtual private server). Tento web je hostován u ServInt. Hostuju u nich od úplných začátků a je to fakt skvělý poskytovatel. Co se mi na nich líbí nejvíc je, že mají plynulý přechod na verzi podle toho, jak mi roste návštěvnost. Už jsem s nimi několikrát uprgadoval a všechno proběhlo bez nejmenšího zaškobrtnutí. Ta hezká věc na vlastním serveru je ta, že na něj můžete umístit libovolný počet webů, dokud je server zvládne. Já mám na svém serveru několik stránek a nestojí mě vůbec nic přidat další web.

Komentáře nebo bez komentářů

Když jsem začal s blogováním, nejprve jsem měl komentáře povoleny. A jak rostla návštěvnost, stejně tak přibývalo komentářů. V některé dny to bylo více než 100 komentářů. Začal jsem správou komentářů trávit víc a víc času až jsem se začal sám sebe ptát, zda mi to stojí za tu námahu. Bylo jasné, že s tím, jak poroste návštěvnost, buďto budu muset změnit můj přístup, nebo se ocitnu v komentářovém pekle. Téma osobního rozvoje o kterém píšu může snadno generovat mnoho otázek a diskuzí. Jen si představte, jak mnoho komentářů by mohl vyvolat článek jako je tento. S desetitisíci čtenáři by to mohlo být šílené. Také boj s komentářovým spamem mi zabíral stále více a více času.

Ale když jsem se podíval na statistiky, zjistil jsem, že jenom velmi malá část čtenářů se do komentářů vůbec kdy podívala a ještě menší část (méně než 1%) nějaký komentář přidala. To moje rozhodnutí usnadnilo a v říjnu 2005 jsem na blogu vypnul komentáře. Při pohledu zpět to bylo jedno z mých nejlepších rozhodnutí. Kéž bych to byl udělal dříve.

Potřebujete komentáře k tomu, aby vám rostla návštěvnost? Jistě že ne. Stejně jako když jsem nasadil reklamy, neviděl jsem při zrušení komentářů žádný pokles v návštěvnosti. Vlastně myslím, že mi to pomohlo. I přesto že jsem zrušil komentáře, nezrušil jsem trackbacky, viděl jsem tedy, když se o mě někdo zmíní. Pokud lidé chtěli veřejně okomentovat něco, co jsem napsal, museli tak udělat na svém blogu a odkázat na mě. Takže to že jsem vypnul komentáře je nevymítilo, jen je přesunulo mimo stránky. Množství trackbacků je mnohem snesitelnější a s tím jsem se mohl srovnat. Klidně jsem tedy mohl přijít na něčí stránku a vložit komentář tam, ale necítil jsem se zavázaný to dělat, protože diskuze nebyly na mých vlastních stránkách.

Zjistil jsem, že lidé mají velmi silný vztah k komentářům pod články a k budování komunity. Mnoho lidí má zato, že blog bez komentářů ani není blog. Osobně myslím, že to je naprostý nesmysl – data tak prostě nehovoří. Naprostá většina návštěvníků blogu komentáře ani nečte, natož aby nějaké psali. Jen velmi malá a velmi hlasitá skupina se vůbec kdy zajímá o komentáře. Někteří blogeři tvrdí, že komentáře pomáhají ke zvyšování návštěvnosti, ale nikde pro to nevidím důkaz. Já si naopak myslím pravý opak. Energie věnovaná správě komentářů ubírá psaní nových článků a je mnohem lepší získat trackback a link z nějakého blogu, než komentář pod svým článkem. Jak moji čtenáři vědí, tak pokud si něčím nejsem jistý, vyzkouším obě varianty, ty porovnám a dojdu k výsledku. Poté co jsem to udělal jsem dospěl k takovémuto závěru: Žádné komentáře 🙂

Pokud ale chcete mít komentáře z jiných důvodů než kvůli zvyšování návštěvnosti tak říkám jděte do toho. Jen si nemyslete, že jsou komentáře pro zvyšování návštěvnosti nezbytnost, dokud to přímo neotestujete pro váš vlastní případ.

Tvořte kompletní web, ne pouze blog

Neomezujte svůj web pouze na blog. Klidně ho rozšiřujte. I přesto, že většina mé návštěvnosti míří pravě na tento blog, jsou kolem něho kompletní stránky. Např. homepage je přehled všech sekcí webu, což zahrnuje blog, články, podcasty atd. Mnoho lidí stále neví, co to ten blog vlastně je, tak když je celá vaše stránka jen blog, lidé můžou být trochu zmatení.

Testování a optimalizace

Zpočátku nebudete vědět, která z monetizačních metod bude pro vás ta nejlepší. Proto vyzkoušejte vše, co by pro vás mohlo dávat smysl. Když se dozvíte o nové možnosti monetizace, vyzkoušejte to na měsíc dva a na základě analýzy se za sebe rozhodněte. Nebojte se ukončovat metody, které pro vás nefungují a dejte více úsilí do těch, které se ukazují jako slibné.

Před pár měsíci jsem si založil účet u Text Links Ads. Trvalo mi to asi 20 minut. Prodávají na mojí stránce krátké texty, příjem se dělí 50:50 mezi mě a je a výdělky posílají přímo na mé PayPal konto. Tento měsíc díky nim vydělám asi 600 dolarů, možná i více, pokud prodají ještě více reklamy. A to je naprosto pasivní. Kdybych to nikdy nevyzkoušel, přišel bych o tento snadný extra příjem.

Po několik měsíců jsem si tady na stránkách hrál s AdSense. Zkoušel jsem různé barvy, velikosti, tvary, atd. Občas ještě experimentuju, ale už je pro mě těžké ještě vylepšit současný stav. Funguje to tak pro mě velmi dobře. AdSense neumožňuje inzerentům aby zveřejnňovali svoje data, ale já jsem určitě nad průměrem. Jen tím, že si budete hrát s rozvržením bannerů, můžete svoje zisky z AdSense zdvoj i ztrojnásobit. To je hlavní důvod, proč v průběhu mojeho prvního roku monetizace moje návštěvnost stoupala tempem 20%/měsíc, ale moje příjmy stoupaly tempem 50%/měsíc. Časté testování a optimalizace měly velmi pozitivní dopad. Některé moje pokusy ztroskotaly a některé dokonce zapříčinily snížení mého příjmu, ale jsem rád, že jsem tak testoval. Kdybych to tak nedělal, moje příjmy z AdSense by byly jenom zlomkem z toho, co jsou teď.

Je to velmi levné testování. Do každé z monetizačních metod, kterou jsem dosud používal, se šlo zaregistrovat zdarma. Často mohu přidat nějakou monetizační techniku za méně než hodinu a pak se jen dívám, jak to jde. Když to nejde, tak jsem vydělal alespoň něco málo, když to jde dobře, tak to je super. Jako bloger, který chce mít příjem, byste měli experimentovat s novými zdroji příjmu. Pokud jste za poslední půlrok nic nepřidali, tak téměř jistě přicházíte o nějakou zlatou příležitost. Každý blog je jiný, a tak musíte testovat, co bude fungovat pro vás. Neúspěch zde není možný – buď uspějete, nebo se něco nového naučíte.

Vyberte si svou niku, ale ať není příliš malá

Vyberte si niku, ve které máte nějaký rozhled, důležité však také je, aby bylo možné vytvořit významnou návštěvnost. Moje žena má populární stránku pro vegany. Daří se jí s touto nikou docela dobře, ale prostě to není příliš velká nika. Na druhé straně, moje téma osobního rozvoje má mnohem širší záběr. Vlastně každého může téma osobního rozvoje zajímat a mám možnost psát o tématech jako produktivita, sebe-disciplína, vztahy, spiritualita, zdraví a další. To vše je k tématu osobního rozvoje relevantní.

Vyberte si niku, pro kterou jste nadšení. Doposud jsem napsal více než 400 článků a stále se cítím, že jsem vlastně teprve začal. Vůbec se necítím vyhořelý. Vybral jsem si niku osobního rozvoje, protože o tématu hodně vím, mám zkušenosti a opravdu mě zajímá. Nedovedu si pro sebe představit lepší téma.

Nevybírejte si niku jen proto, že si myslíte, že na ní vyděláte peníze. Vidím to u mnoha blogerů a téměř vždy je to odsouzeno k neúspěchu. Hledejte to, co milujete a potom najděte cestu k tomu, aby mělo vaše téma opravdu velký globální obecenstvo. Zamyslete se nad tím, co bude pro vaše návštěvníky skutečná hodnota. Vše je o tom, co můžete dát.

Dostatečně široké téma v sobě má více možností monetizace prostřednictvím reklamy. Pokud stále budu psát o nějakém dílčím tématu, můžu vyčerpat poptávku po reklamě a dostat se na příjmový strop. Pokud však píšete o mnoha různých tématech pod jednou střechou, rozšiřuje to počet reklamních partnerů. A zároveň se tím rozšiřuje dosah stránek.

Dejte svým čtenářům konkrétně vědět, o čem váš web/blog je. Často narazím na blog se skvělým názvem a popiskem, který ale neříká nic o obsahu. V těchto případech obvykle předpokládám, že je to takový osobní deník a jdu dál. Rád se chovám chytře, ale zjistil jsem, že jasnost a konkrétnost přináší lepší výsledky než chytrost.

Jak často přispívat a jak dlouhé mít příspěvky

Na to, jak často a v jakém rozsahu přispívat, mají blogeři různé názory. Někteří blogeři říkají, že nejlepší je psát krátké (250-750 slov) příspěvky a publikovat jich 20 nebo víc týdně. Viděl jsem, že tato strategie pro některé z nich funguje, ale sám jsem se rozhodl jít úplně opačným směrem. Obvykle se snažím o 3-5 článků týdně, ale moje články jsou mnohem delší (obvykle 1000-2000 slov, někdy delší příspěvky které mají více než 5000 slov, včetně takových gigantů, jako právě čtete). To je proto, že místo abych jen tak nadhodil spoustu malých tipů, radši se snažím témata psát s větším ponořením do problematiky. Zjistil jsem, že na články, kdy jdu v tématech do hloubky lidé častěji odkazují a tím mi roste návštěvnost. Pravdou je, že je méně lidí, kteří jim budou věnovat čas, ale těm, kteří se ho rozhodnou věnovat přinesou mnohem větší hodnotu. Nevěřím v obsah, který je dobrý tak na vyhození do koše, jen aby mi zvedl shlédnutí stránek a reklam. Pokud opravdu nepomáhám svojim čtenářům, potom mrhám jejich časem.

Náklady

Blogování je sakra levné.

Neutrácím peníze za reklamu nebo PR, takže moje marketingové výdaje jsou nula. Můj obsah je mým marketingem. Pokud se vám líbí můj obsah, pak se vám pravděpodobně budou líbit i moje další články.

Můj jedinný opravdový náklad na tyto stránky je hosting (kdy v současnosti platím 149 dolarů měsíčně) a prodlužování doménového jména (9 dolarů/rok). Téměř všechny příjmy, které tento blog vygeneruje jsou zisk. Ten se samozřejmě započítává do mých celkových příjmů, které jsou samozřejmě předmětem zdanění. Ale výdaje jako takové jsou opravdu minimální.

Důvod proč platím tolik za hosting je jednoduše moje návštěvnost. Kdyby moje návštěvnost byla mnohem menší, mohl bych jí provozovat na levném sdíleném hostingu. Blog na databázi také může být při vysoké návštěvnosti opravdový tlouštík. To samé platí pro online fóra. Tím jak poroste návětěvnost, můj účet za hosting poroste taky, ale stále to bude jen malá část mých celkových příjmů.

Výhody

V závislosti na povaze vašeho blogu, jak vám poroste návštěvnost, můžete se těšit na některé výhody. Téměř každý tyden dostanu nějaké knihy o osobním rozvoji (abych o nich např. mohl něco napsat). Někdy je pošle autor sám, někdy mi jich některé nakladatelství pošle vícero. Také dostávám CD a DVD a další věci týkající se osobního rozvoje. Někdy je těžké se tím vším probrat (v současnosti mám na stole asi dvacet knih), ale já jsem takovýchto produktů naprosto nenasytný a proplouvám jimi tak rychle jak jen dokážu. Když mě něco opravdu zaujme, tak o tom napíšu recenzi a zveřejním ji. Mám však velmi vysoké nároky a tak recenzuji méně než 10% toho, co obdržím. Přečetl jsem v oblasti osobního rozvoje přes 700 knih a naposlouchal desítky audio programů, takže jsem velmi dobrý ve filtrování blafů. A jak si asi dokážete představit, je v této oblasti mnoho samozvaných blaferů.

Moje kritéria pro zveřejnění recenze na nějaký produkt jsou, že to musí být originální, působivé a hluboké. Pokud to tyto kritéria nesplňuje, recenzi nezveřejním i když by takový produkt mohl mít štědrý affiliate program. Nedovolím si ohrozit svojí reputaci u čtenářů jenom nějakým rýchlým výdělkem. Vydělat peníze není mým hlavním motivátorem pro tvorbu těchto stránek. Moje motivace je růst a pomáhat ostatním růst. To je vždy na prvním místě.

Také se můžete dostat na některá setkání. Pokud provozujete hodně čtený blog, jste vlastně součást mediálního prostoru a můžete se vlastně cítit jako spisovatelé, protože jimi ve skutečnosti opravdu jste. Za tři dny se spolu se svojí ženou zůčastníme třídenního semináře, na který budeme mít volný vstup pro novináře. Běžná cena za vstupenky je 500 dolarů/osoba.

Také tento blog používám k tomu, abych si dohodl rozhovor s lidmi, o kterých jsem se vždycky chtěl dozvědět víc. To je naprostá win-win situace, protože to je hodnota pro mě, moje čtenáře a pro osobnost, se kterou povedu rozhovor. Nedávno jsem např. publikoval exkluzivní interview s multimilionářem Markem Allenem, stejně jako recenzi na jeho knihu a samozřejmě připravuju další rozhovory. Není těžké získat někoho pro rozhovor, když díky tomu získá takovou publicitu.

Motivace

Nemyslím, že se s blogováním dostanete někam daleko, pokud pro vás budou hlavním hnacím motorem peníze. Musí vás hnát něco mnohem hlubšího. Peníze přijdou, jsou pod tím na čem záleží. Já osobně miluju osobní rozvoj – ne ty falešné schémata “zbohatněte rychle”, ale opravdový růst, který dělá lidi lepšími. To je moje vášeň. Když se k tomu přidají peníze, tak to je jako více paliva pro oheň. Ale ten oheň tam stále je, ať už tam peníze jsou nebo nejsou.

A co je vaše motivace? O čem byste psali, kdybyste už byli finančne zajištěni?

Životní styl blogera

Možná to nejlepší na tom, když monetizujete svůj blog je svoboda, kterou vám to přináší. Pravuju z domova a o tom kdy budu pracovat, rozhoduju sám. Píšu vždycky, když v sobě cítím inspiraci (což je v mém případě dost často). A navíc trávím svůj čas tím, co miluju nejvíce – prací na vlastním osobním rozvoji a tím, že k tomu samému pomáhám ostatním. Není nic, co bych dělal raději.

Možná je pravdou, že 99 lidí ze 100 se nemůže blogováním živit. Ale možná že právě vy jste ten jeden ze sta, kdo může.



Shares 0

3 thoughts on “Jak vydělat peníze blogováním”

  1. Rozjezd vlastního blogu je sice brnkačka, ale něco na něm vydělat, nemusí být vůbec snadné. Pár stručných zajímavostí jsem se dočetla i v tomto článku

  2. Dobrý den. Nedávno jsem narazila na inzertní stránky (spam) Vypadají dobře. Po registraci můžu cokoliv prodávat a každý týden mi chodí kredity, které jak jsem pochopila, můžu kdykoliv použít jako reálné peníze do nákupu. To je zajímavé. Ještě jsem nenarazila na bazar, kde by mi někdo dal jakousi slevu. i přidávání inzerátu je fakt jednoduché. Kredity chodí tuším každý pátek. Třeba se vám bude líbit. Petra

Leave a Reply to Petra Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *