Manipulativní techniky supermarketů

akce-slevy-tesco-vyprodej-billa-kauflandDo supermarketů chodíme nakupovat mimo jiné také proto, že je tam zboží obvykle levnější než v menších obchodech a my přece chceme ušetřit. Proti nám však stojí silný hráč – marketingové oddělení – jehož úkolem naopak je, abychom utratili co nejvíce. V supermarketch není ponecháno náhodě vůbec nic. Představme si některé techniky marketingových oddělení, možná jim už příště nenaletíme.

1) Nákupní košíky jsou mnohem větší než by bylo pro běžný nákup potřeba. Proto se nám zdá, že toho máme pořád nějak málo, i když vlastně už máme všechno, co jsme potřebovali a máme tedy stále potřebu do košíku ještě něco přidat.

2) Malé nákupní košíky na kolečkách – jsou novou technikou supermarketů. Pokud je nám košík v ruce již těžky, prostě ho položíme na zem a můžeme nakupovat dál.

3) Vyvolat pocit hladu – i pokud jdete na nákup najezení, v supermarketu jistě narazíte na krásně vonící pečivo. To ve vás má vzbudit touhu víc nakupovat, v žádném supermarketu se totiž pečivo nepeče.

4) Květiny u vchodu nemají za úkol být prodány – jen nám mají zlepšit náladu a povzbudit vás k impulzivnímu  utrácení.

5) U vchodu také často narazíte na drahé zboží. Na začátku nákupu se až tak nezaobíráte cenou zboží a co vlastně kupujete. Dejte si drahé zboží do košíku dokud je čas!

6) Výhodné rodinné balení – i pokud byste rádi jen jeden kus jogurtu nebo limonády, určitě je někde poblíž “výhodné rodinné balení”, které má za úkol vytáhnou více peněz z vaší peneženky.

7) Jste v ovoci a zelenině a divíte se, že cena některého zboží je na kusy, zatímco jiného na kilogramy?. Nic se nebojte, to se vám jen prodávající snaží ztížit srovnání cen.

8) Všimli jste si, že to nejdražší zboží je ve výšce 145-160 cm a mysleli jste si, že to je jen náhoda? Není. Ale přece byste se neohnuli pro levnější alternativu. Výjimka v této výšce je pouze zboží určené dětským zákazníkům, kde ty největší trháky se nacházejí ve výšce do 130 cm. Hádejte proč? Protože děti vás budou tahat za nohavici do té doby, dokud jim to nekoupíte. A to obchodníci dobře vědí.

9) Rádi byste nakoupili rychle, ale vše co potřebujete (základní potraviny) je v zadních částech obchodu? Tomu je tak proto, abyste se prošli mezi plnými regály a koupili víc, než pro co jste přišli.

10) Jistě neuniklo vaší pozornosti, že v obchodech hraje pomalá a spíše tichá hudba. Ani to není náhoda. Pokud by hrála hlasitější, obtěžovalo by vás to a kdyby rychlejší, máte nakoupeno příliš rychle a nestačili byste utratit dost peněz.




11) Náhodná není ani teplota, která by ideálně měla mít 19 stupňů. Vyšší teplota má za následek, že budou zákazníci malátní, nižší zas, že jim bude zima rychleji opustí obchod.

12) Jelikož jsou lidé většinou praváci, dražší zboží je v pravých regálech.

11) Předváděcí akce neslouží jen k představení nových produktů, ale mají vám zpestřit zážitek z nákupu a zpomalit vás na vaší rychlé cestě k východu.

12) Zákazníci očekávají, že bude sleva označena červeně, tak proč jim to neusnadnit. Pokud bude v jiné barvě, pravděpodobně to bude ve žluto-černé kombinaci. Ta přirozeně přitahuje pozornost a my možná koupíme. Navíc když je to tak levné..

13) I když se může při stavbě či rekonstrukci supermarketu použít pro podlahu téměř jakýkoli povrch, většinou jsou to relativně malé dlaždice. Díky nim máme pocit, že s vozíkem jedeme rychleji než ve skutečnosti a strávíme tak v obchodě více času. A tedy pravděpodobně více utratíme.

14) Máte jen to, co jste chtěli než jste přišli do supermarketu a jste u pokladen? Stále nemáte vyhráno! U pokladen totiž můžete nakoupit neuvěřitelné množství drobností za poměrně malé částky. Stačí jen jeden pohyb a je to vaše. Ty žvýkačky, tyčinky, čokoládu si přece můžete dát. A obchodníci to vědí.

15) Klubové karty. Opravdu myslíte, že byly vynalezeny abyste ušetřili? Zas takoví kamarádi s majiteli supermarketů nejste. Klubové karty o vás shromažďují cenné informace a řetězce díky tomu mají perfektní přehled o vašich nákupních zvyklostech. A světe div se, vždy vám dokáží nabídnou v akci něco, co zrovna potřebujete. Ale potřebujete to skutečně? Navíc, pokud byste si měli vybrat mezi obchodem kde kartu máte a kde kartu nemáte, půjdete jistě do obchodu, kde kartu máte. I když by měl být dražší.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *