Osobní rozvoj – Nakopněte váš vlastní byznys!

Podcast ze série Steva Pavliny na téma osobního rozvoje. Další podcasty a jejich přepisy najdete zde

Podcast č. 7 – Nakopněte váš vlastní byznys!

Dneska vám řeknu pár tipů, jak nastartovat váš vlastní byznys. Před několika lety jsem spolu se svou ženou absolvoval jeden ze seminářů chůze po žvavých uhlech Tonyho Robbinse a byla to akce v jednom obrovském hotelovém sálu s asi 1500 lidma a jedna z aktivit, kterou jsme tam dělali byla společenská hra „Simon říká“. Je to vylučovací hra ve které Tony hrál úlohu Simona. A pokud neznáte tuto hru, je to o tom, že postava jménem Simon, který ve hře hraje dospělého říká všem dětem co mají dělat a vy máte dělat všechno co Simon řekne, pokud to začíná slovy „Simon říká“. Takže pokud řekne „Simon říká zvedněte ruce“, tak máte zvednout ruce, ale cokoli řekne a nezačíná to slovy Simon říká, tak to udělat nesmíte, musíte to ignorovat.

A Tony vymyslel ještě pár dalších pravidel aby tu hru udělal záludnější a jak jsme tak tu hru hráli s těmi patnácti sty lidmi, zůstal jsem jako jeden z finalistů.

A tak nás Tony zavolal na pódium a několik minut se nás snažil obelstít, ale neúspěšně až mu myslím nakonec bylo jasné, že už to trvá příliš dlouho a tak se rozhodl hru trochu uspíšit a tak řekl, a uvedl to slovy Simon říká, otočte se k sobě tváří, vyplázněte jazyk a postupně se k sobě přibližujte a uvidíme, kdo couvne jako první. No, toto byl jeden z těch soubojů, kdy jsem byl mimořádně hrdý na svoje druhé místo.

Bohužel moje žena toho dné nemohla být této slávy svědkem, neboť byla doma a léčila si svoje popáleniny druhého stupně, které se jí staly den předtím během chození po žhavých uhlech. Ale během těchto pár minut, kdy jsem byl tam nahoře a díval se na všechny ty lidi jsem si říkal „však ono to není tak těžké, to klidně můžu dělat“, bylo to fajn být tam nahoře před publikem a řekl jsem si: „jo, klidně můžu přednášet“ a ve skutečnosti mě Tony tak motivoval, že jakmile jsem přijel domů z tohoto semináře, a po dobu šesti let jsem neudělal absolutně nic. Ale pokud se mě někdo zeptla, bylo tím, že jsem se musel zotavovat z toho strašidelného zážitku s vypláznutými jazyky.

Nakonec, v roce 2004 jsem konečně nastartoval můj byznys v oblasti osobního rozvoje a přesto, že jsem zatím neudělal ani jednu přednášku, za kterou jsem dostal zaplaceno, vydělávám už slušně jako profesionální komunikátor. A to co chci udělat je sdílet s vámi tři jednoduché kusy zkušeností které jsem se naučil během tohoto procesu, protože toto už je můj druhý byznys, který jsem nastartoval. A dát vám pár tipů, jak nastartovat váš vlastní byznys, speciálně pokud se jedná o menší byznys z domova, který můžete provozovat na částečný úvazek, pokud už to tak neděláte.

Doporučení číslo jedna: využívejte vašich silných stránek. Jedna z mých silných stránek je, že umím mnoho jazyků. Já například umím plyně, a moc lidí to o mě neví, víc než deset jazyků. Jasně, jenom jedním z nich mluví i lidé, ale to je v pořádku, protože je dneska na světě pravděpodobně víc počítačů než lidí. Takže místo abych viděl svoje geekovství, a skutečnost, že znám několik různých programovacích jazyků jako slabost při jednání s lidmi, obracím to a dělám z toho přednost. Vidím to jako svou silnou stránku.

Takže možná zatím nemůžu zorganizovat seminář tak, jako Tony Robbins, ale můžu mnohem efektivněji využívat moderní technologie jako blogování a podcasty mnohem rychleji, než dokáží jiní profesionální spíkři. A to mi dává možnost budovat publikum, a nejen lokální, ale rovnou globální. Svět je plný technologických konzultantů a spíkrů v oblasti osobního rozvoje, ale už není tolik technicky zdatných spíkrů v oblasti osobního rozvoje. Ve skutečnosti většina z těch, se kterými jsem se setkal se techniky spíš bojí. A já jsem s tímto přístupem byl velmi úspěšný, pro mě funguje skvěle. Já už z toho mám příjem a jsem schopný se tím uživit po pouhých 14ti měsících v oboru. A mnoho jiným profesionálním spíkrům trvalo mnohem déle, než dosáhli stavu, že se tak byli schopni uživit.

Protože aplikujou strategii, stejnou strategii jako všichni ostatní, takže všichni soutěží se silnými stránkami ostatních a ne se svými. Takže klíčové je, pokud chcete rozjet vlastní byznys, zjistěte, co jsou vaše silné stránky. A to neznamená že musí být unikátní, ale co jsou ty vaše? A popřemýšlejte nad tím, jak vám tyto vaše silné stránky mohou přinést nějakou unikátní příležitost.

A také popřemýšlejte nad tím, jaké jiné i menší nadání máte, které se mohou stát velkýma, když na nich zapracujete. Podívejte, pokud právě začínáte a je vám kolem dvaceti, možná jste ještě na vysoké škole, nebo právě po ní, nebo jste ještě mladší, možná na střední, možná jste ještě dostatečně nerozvinuli svůj talent v nějaké oblasti tak, abyste tím mohli vydělávat peníze, to je v pořádku. Ale pravděpodobně máte nějakou představu o tom, v čem byste mohli být opravdu dobří, pokud se tomu bedete věnovat.

Když jsem já začínal v oblasti osobního rozvoje, nemyslel jsem že jsem na mém úplném vrcholu v této oblasti, ale měl jsem silný dojem, že se v této oblasti mohu stát velmi dobrým. Je to oblast, kde když se jí budu opravdu plně věnovat, můžu se stát jedním z nelepších na světě.

Tím spíš, pokud přemýšlím v horizontu deseti, dvaceti, padesáti let. Tak, že se oddám, že budu pracovat na svých silných stránkách. Mám jisté předpoklady, které můžou fungovat v dlouhodobém horizontu. A pokud nevíte, co jsou vaše silné stránky, dejte čas tomu aby se vyvinuly. A pokud právě nevíte o ničem, prostě jděte ven a žijte trochu víc. Experimentujte, zjistěte v čem jste dobří. Obzvláště pokud je vám kolem dvaceti, nesnažte se okamžitě přijít s nějakou velkou silnou stránkou. Ještě jste jí nemohli rozvinout.

Ale zkoušejte a pozorujte, co máte rádi a v čem můžete být opravdu dobří, podkud budete chtít a semínko toho, v čem můžete být opravdu dobří je to, co vás baví nejvíc.

Druá rada je, poslouchejte svůj instinkt.

Když jsem se poprvé zúčastníl Toastmasters International, a řekl jsem lidem, že se chci stát profesionálním spíkrem, dostal jsem mnoho rad, jak to udělat. A potom jsem udělal přesný opak. Není to proto, že to co mi říkali byly samo o sobě špatné rady, ale přišlo mi, že to pro mě nebyla vhodná strategie. Například mi říkali, jedna z rad byla například, že bych si měl zaměřit na nějakou velmi specifickou oblast, že nemůžu být spíkrem v oblasti osobního rozvoje v celé své šíři. Například, že můžu být spíkr na téma time managementu pro podnikatele v oblasti svatebního byznysu, a že třeba to může být moje oblast. A že nebudu mít žádný problém si vytvořit klientelu a oslovit obecenstvo v této oblasti. A pokud se jí budu opravdu věnovat, můžu se stát tím nejlepším.

A to může být pro mnohé spíkry dobrá rada, ale na internetu někdo s mými technickými znalostmi má úplně jiné možnosti a já už dělal velmi oblíbený web o osobním rozvoji, který zahrnoval mnoho rozdílných oblastí osobního rozvoje. A já tam vidím přednosti se znalostí HTML, že můžu propojit různé články, které jsou jakoby nesouvisející, ale mají nějaký vzájemný přesah.

Takže pokud bych se věnoval pouze velmi specifické oblasti, limitoval bych příležitosti nejen pro mě, ale limitoval bych také příležitost vytvořit hodnoty pro druhé lidi. Takže proč bych se měl limitovat, když to opravdu nebylo nutné. A to byl případ, kdylidé, kteří byli mnohem zkušenější mi říkali něco, ale můj instinkt mi říkal něco jiného. A já se rozhodl věřit mému instinktu a jsem za to rád, díky výsledkům, kterých se mi této oblasti podařilo dosáhnout.

Jiná rada, kterou jsem dostal od ostatních spíkrů byla dělat mnoho a mnoho přednášek zdarma a poinata toho je, že bych si vytvořil posluchače a síť, takže abych chodil a mluvil v klubech a organizacích a mluvil pro skupiny dvaceti a třiceti lidí a tím získal zkušenosti a vytvořil si nějakou místní komunitu, a časem by mi snad lidé za mé přednášky začali platit.

Ale to vypadá jako velmi dlouhý a únavný proces, a i to tak ve skutečnosti je. Určitě to je pro mnoho lidí dobrá cesta, ale opět, můj vnitřní hlas mi říkal, že pro mě tato cesta není. Takže místo toho, abych zdarma přednášel, soustředil jsem se na to, abych nejdříve vytvořil moje webstránky a to fungovalo velmi dobře, protože v současnosti mají asi půl milionu návštěvníků měsíčně. A když si to tak vezmete, to je určitě mnohem, mnohem větší obecenstvo, než bych měl, kdybych dělal volné přednášky na velmi konkrétní téma. A díky internetu je moje publikum globální.

Takže naslouchejte názorům jiných lidí, ale když jste na pochybách, věřte svému šestému smyslu.

Rada číslo tři je vytvořit naprosto bezmyšlenkovitou strategii pro váš byznys a pracovat na ní každý den.

Nechte mě teď přečíst několik citátů z knihy „Tajemství úspěchu motivačních hvězd“ od Michaela Jeffreyse. Tato kniha je soubor rozhovorů s velmi úspěšnými motivačními spíkry a jeden z rozhovorů v této knize byl s Mike Ferrym, který je velmi úspěšný speaker o realitách. A Mike tam řekl: „Měl jsem velmi jednoduchou strategii. Po dva roky jsem volal 25 lidem denně, 5 dní v týdnu a ptal jsem se, či si mě najmou. Tak jsem nastartoval můj byznys. A potom Mike ještě dodává: „Přísahám bohu, můžete být ten nejhorší telefonista na světě, ale když uděláte 25 hovorů denně, někdo si vás najme. Tak si uděláte byznys. Voláte, dokud váš mozek neodpadne.“

Ta strategie se mi velmi líbí, idea dělat něco opakovaně tak, že vám odpadně mozek. Dělat to znovu a znovu a nechat to, aby to začalo fungovat. Nejde o to najít perfektní stragegii, která může být často příliš komplikovaná a nefunkční. Možná ji ani nebudete schopni uskutečnit. Myslete na to, že nezáleží úplně tak na strategii, kterou použijete, ale na tom, jak tuto strategii použijete.

Můžete přijít s naprosto primitivní strategií, kterou můžete velmi jednoduše provést a ta vám může přinést lepší výsledky, než elegantní strategie se kterou příjdete, ale kterou nebudete schopni uskutečnit. Jednoduše najděte si něco, čemu můžete věnovat nějaký čas, začněte na tom pracovat a přizpůsobujte to za pochodu. Přemýšlejte o tom jako o strategii, tasit, pálit, mířit. A ta často funguje lépe než strategie tasit, mířit, pálit, protože tasit, mířit, pálit, protože v tomto případě se často stane, že tasíte, míříte, míříte, míříte, míříte a nikdy nevypálíte.

Moje strategie v oblasti osobního rozvoje byla velmi rychle vytvořit jednoduchou, neflashovou stránku a naplnit jí velkým množstvním obsahu zdarma. A teď mají stránky 303 článků, což je dost na několik knih. Je to dost na to, aby si v nich někdo četl celý den. Takže dát zdarma nějakou hodnotu je dobrá cesta pro to, jak získat návštěvnost stránek a jakmile máte návětěvnost, je už celkem jednoduché ji zpeněžit. A po více než čtyř měsících, co jsem dělal tento obsah zdarma, jsem na ně konečně začal dávat reklamu a byl jsem placen, když někdo na takovou reklamu kliknul.

A já pořád pokračoval v psaní a lidé si o mých stránkách začali povídat a příjem z reklamy každý měsíc stále stoupal. Každý měsíc po 9 měsíců jsem měl nárůst příjmů asi 50 procent a za marketing stránek jsem neutratil ani korunu. Ale nakonec mi to začalo generovat slušný příjem a rozhodně to není žádná složitá strategie. A je to také velmi stabilná příjem, protože vlastním nějakou hodnotu, která generuje ten příjem. Znovu, to zní skoro hloupě, ale funguje to. Prostě začněte zas a znovu vytvářet hodnotu, dejte ji světu a najděte nějaký jednoduchý způsob, jak jí zpeněžit.

Podívejte, když budete využívat svých silných stránek, budete důvěřovat svému šestému smyslu a zapravujete na nějaké bezmyšlenkovité strategii, budete něco dělat a pokud budete něco dělat, je jasné, že se dostaví výsledky. Ze začátku to nemusí být výsledky které chcete, ale můžete je vždycky vylepšit. A myslím, že je většinou jednodušší dělat úpravy v tom, co právě děláte, než se snažit dopředu vymyslet nějaký perfektní plán. Máme tendenci dělat věci složitější, když přemýšlíme o rozjetí byznysu, ale v podstatě to není tak složité.

Když jsem před jedenácti lety začal můj počítačový byznys, začal jsem podobně jako mnoho začínajících podnikatelů. Napsal jsem byznys plán, získal značku, nechal jsem si udělat úěkné vizitky a víte co? Tyhle věci nepřidaly mému byznysu na hodnotě ani halíř. Také jsem měl pěkný logo.

A pro můj byznys v oblasti osobního rozvoje jsem se rozhodl pro přesný opak. Víte, že už jsem v oboru 14 měsíců a ještě nemám žádnou značku, dělám na tom pod svým jménem. Nemám logo, dokonce ani vizitky. Jak trapné. Ale vydělávám. Stránky mi vydělávají když spím, a nabízím hodnotu mnoha lidem na celém světě. Ale na začátku jsem neztrácel čas dělat všechny možné ty malé věci, které buď netvoří hodnotu, nebo negenerují příjem.

Takže moje rada je, pokud chcete nakopnout váš vlastní byznys, začněte tím, že ihned začnete tvořit hodnotu, i když byste ji nejdříve měli dát zdarma. Když lidé uvidí a poznají hodnotu, kterou jim nabízíte, nakonec ji budete moci proměnit v příjem a určitě to nebude ani dlouho trvat. Nemluvím o tom, že by to mělo trvat roky, mluvím o několika měsících. Například pokud chcete být konzultant nebo chcete vytvářet webové stránky pro společnosti, technologický konzultant, něco takového, prostě jděte a udělejte něco z toho zdarma. Zavolejte lidem které znáte a nabídněte jim že pro ně něco z toho uděláte. Jednoduchou práci zdarma.

Nesnažte se dělat si nějaké brožury nebo vizitky, neregistrujte váš byznys, prostě jděte ihned něco udělat. To můžete udělat dnes, jestli chcete. A potom co někomu poskytnete hodnotu, která by tam měla být, pokud využíváte svých silných stránek, zeptejte se na doporučení a potom můzete za svou práci účtovat. Pokud uděláte dobrou práci, lidé vám rádi zaplatí.

Ale pokud vám nikdo nebude chtít zaplatit ani vás nikdo dál nedoporučí, ihned víte, že nabízíte něco, co jiným nepřináší hodnotu, což znamená, že nemáte byznys. A je lepší toto zjistit brzy, kdy riskujete velmi málo, kdy můžete snadno přejít k něčemu jinému co může fungovat, než abyste to zjistili potom, co si necháte vytisknout fešácké brožury a vizitky a pak jste uvězněni.

Na vizitky a brožury je čas později. Jasně, je to důležité, ale ne byznys ohrožující. Nejsou absolutní nezbytností pro práci ve většině oborů. Samozřejmě existuje pár profesí, možná pokud jste realiťák, tak potřebujete vizitky. Ale abyste mohli provozovat webové stránky, tak je nepotřebujete.

Přemýšlejte o tom jako o závodu kdy se chcete dostat do bodu udržitelné profitability. Cokoli, co bezprostředně nepodpoří tento cíl můžete odložit na později. Soustřeďte veškerou svou energii pouze na vytvoření hodnoty a potom si za ní nechte férově zaplatit. Všechno ostatní udělejte až poté, co dosáhnete určité stabilní profitability, nebo jen pokud je to nezbytně nutné, abyste podnikali v souladu se zákonem.

Podívejte, když jde o to rozjet váš vlastní byznys, obzvláště takový, který povedete z domova nebo na něm budete pracovat při práci na jakoby zkrácený úvazek, vůbec nemusíte začít perfektně. Nemusíte si dělat žádný gigantický plán. Prostě se jen musíte pohnout. Já si letos určitě nebudu dělat byznys plán na to, jaké dárky mám koupit na vánoce pro mojí rodinu. Nakoupím je z peněz, které můj byznys vydělal. Co byste měli radši? Krásné vytištěné dokumenty o tom, jaký váš byznys bude, ale byli bez peněz, a nebo byste radši měli stabilní cash-flow a možná byznys, který není úplně perfektní, ale můžete se na něj podívat a zkoumat, co je třeba změnit či opravit.

Já bych si rozhodně vybral to druhé. Vyzkoušel jsem to první, to je jak jsem vedl svůj první byznys, tehdy mi to trvalo mnohem déle, než jsem se dostal do stavu, kdy začal vydělávat. Trvalo to ve skutečnosti pět let, pokud mluvíme o udržitelné profitabilitě.

V případě, že chcete nastartovat váš vlastní byznys, především nějaký malý, který můžete provozovat z domova, váš největší risk není, že uděláte chybu a spálíte desítky miliónů investičního kapitálu. Vtakovém případě rozhodně musíte velmi pečlivě plánovat dopředu, ale pro byznys, který můžete nastartovat z domova za pár stovek, to je jako mě stálo nastartovat stevepavlina.com, vlastně to bylo devět dolarů abych koupil doménu, i webhosting jsem měl ze začátku zdarma. Takže ten největší risk v tomto případě je, že propásnete nějakou velkou příležitost.

A garantuju vám, že propásnete nějaou takovou příležitost, pokud nezačnete, protože se zabýváte tím, jak by mělo vypadat vaše logo. Myslíte, že vaše logo někoho zajímá? Udělejte to později. Takže pokud jste uvažovali nad rozjetím vlastního byznysu, proč nezačít dneska? Začněte hned! Prostě najděte způsob, jak pro někoho vyvořit hodnotu a už jste na té správné cestě.

Není to zvláštní, že děti si mohou vydělat nějaké peníze tak, že si otevřou stánek s limonádou, ale my dospělí myslíme, že to musí být strašně složité? Všechny ty složité věci můžete udělat později, když už vyděláváte peníze, ale jestli chcete rozjet váš byznys právě teď, to co musíte udělat, je vytvořit a nabídnout hodnotu. Najděte nějaký způsob, jak to udělat a potom to vše začne fungovat a vy máte byznys. O všechny ty věci se nakonec postaráte, a není to tak těžké.

A do příště, žijte vědomě.

Podcast ze série Steva Pavliny na téma osobního rozvoje. Další podcasty a jejich přepisy najdete zde

Shares 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *