Projekt který změní svět – Opakujte

Naplánování a uvedení do života vašeho Projektu který změní svět od A do Z v kostce. Nezapomeňte na nic důležitého a ujasněte si všechny důležité aspekty života podnikatele a jeho Projektů. Právě k tomu vám může pomoci tento soubor článků.

  1. Podnikatelské myšlení
  2. Naslouchejte
  3. Naplánujte
  4. Ujasněte si
  5. Podpora a financování
  6. Opakujte

6. Opakujte

Nyní už známe procesy, kterými bude náš Projekt procházet a na nás je, abychom ty funkční opakovali a tím se rozvíjeli. Abychom věděli, které z nich jsou funkční, k tomu nám pomůže Minimální funkční produkt (orig. minimum viable product). Právě ten nám umožní za nízkých nákadů zjistit co funguje a co nefunguje.

V předchozích článcích (1-5) jsme prošli první z cyklů, který se bude dále znovu a znovu opakovat. Vaše první Plátno byznys modelu bude zpočátku jen odhad, dokud nespustíte svůj Minimální funkční produkt a neověříte ho na skutečných zákaznících. Tento poslední z článků je tu proto, aby vám pomohl pochopit, že podnikání je více cestou než cílem. Minimální funkční produkt je součástí přístupu známého pod názvem štíhlý startup (orig The lean startup). Následováním takovéhoto přístupu minimalizujeme riziko toho, že se někde na cestě zasekneme a nebudeme vědět jak dál.

Zkusme si představit dva lidi, dva přístupy k podnikatelskému uvažování. Řekněme, že máme velmi složitou překážkovou dráhu a máme hodinu na to, abychom se dostali do cíle.

1) první přístup je věnovat 55 minut perfektnímu naplánování a 5 minut zvládnutí složité cesty a dosáhutí cíle

2) druhý přístup je udělat si v několika málo minutách základní představu o postupu a vrhnout se na cestu. Pozorovat co funguje a co ne. A poud něco nefunguje, zkusit něco jiného.

Kdo myslíte že má lepší šanci dosáhnout cíle?

Podnikatelé nevnímají zakopnutí jako selhání, ale jen jako možnost se něco naučit. Cesta podnikatele nevypadá jako přímá cesta z bodu A do bodu B, ale spíše jako cesta někoho, kdo se po bujarém večirku vrací pěšky domů. Jako podnikatelé prostě musíte být připravení na neočekávané.

Podnikatelský živoní cyklus




Dva kroky dopředu, jeden vzad, tak obvykle vypadá cesta podnikání. Pokud před vámi cestou ještě neprošel, je prostě nemožné, abyste o ní měli dostatečné množství informací cestu perfektně naplánovat. Mnoho a mnoho startupů spálili všechny své peníze na perfektním, detailním byznysplánu a vývoji produktu dříve, než se k němu vůbec dostali zákazníci. Vše bylo špatně.

Testujte vaše nápady rychle, levně, pozorujte co funguje a co nefunguje. Dělejte změny a spíše častěji pracujte jen na části která funguje a tu rozvíjejte (viz příběh Grouponu – ti sdružovali vprojektu The Point lidi pro řešení nejrůznějších projektů a nápadů. Potom v rámci projektu vznikla skupina, kde se sdružilo 20 lidí, aby získali slevu. Jen z této jednotlivosti a jejím rozvoji vznikl Groupon), nebo změňte.

Testujte znovu, dělejte změny. V každém opakování cyklu získáte více a více informací, které zvýší pravděpodobnost, že dosáhnete funkčního a životaschopného řešení.

Mylné představy o Štíhlém startupu –

Mezi ně může patřit například dojem, že vám konkurence ukradne nápad, když o něm budete veřejně mluvit. Zpětná vazba je důležitější, než utajení!

Jak uzavřít kruh a jak včlenit principy štíhlého startupu do podnikatelského životního cyklu?

Minimální funkční produkt

– Je nejjednoduší funkční verze, kterou jste schopni vytvořit a která vám umožní testovat rychle, často a nízkonákladově, dokud nepřijdete s produktem, který opravdu funguje.

– Je to první věc, kterou nabídnete zákazníkovi za účelem získání zpětné vazby.

V dnešních dnech totiž cizelovat vše k dokonalosti a čekat na perfektní produkt je cestou do pekel. Utratíte spoustu peněz a energie na věci, které možná ani nebudou fungovat případně vůbec nebudou pro zákazníka důležité.

Používání minimálního funkčního produktu vás vrhá do raálného světa!

Udělejte tak co nejdříve!

A jak tedy postupovat, abyste vytvořili skutečně funkční minimální funkční produkt, díky kterému budete schopni otestovat vaší další vizi, ovšem udržíte věci organizačně zvládnutelné a nespálíte všechny svoje prostředky.

Nezačínejte od nuly – použijte něco, co už existuje, abyste udělali váš minimální funkční produkt. Nevytvářejte svou platformu, otestujte věci nejdříve na funkčních platformách, facebooku, wordpressu apod.

I Groupon, firma, která se později stala nejrychleji rostoucí firmou historie, vznikl na WordPressu a kupóny se původně posílaly ručně jako PDF.

I přesto, že vysoký stupeň automatizace a tím i škálovatelnost je důležitou součástí dlouhodobé strategie, v krátkodobém horizontu je potřeba zjistit, jestli si váš nápad takové složité řešení zaslouží. A právě minimální funkční produkt vám to umožní zjistit.

Testujte a stavte pilíře

Uchopte potřebu vašeho zákazníka, zjistěte co je možné, naplánujte váš byznys model, vystavte minimální funkční produkt/službu a váši zákazníci vám řeknou. Neberte ne osobně.

Vyřešili jste problém? Jsou za něj zákazníci ochotni platit? Na kolik si cení vašeho řešení? Je řešení škálovatelné?

Svůj plán, postup a proces budete neustále testovat a vyhodnovovat, jinými slovy budete stále zakopávat. Ovšem tato klopýtnutí vás dovedou k něčemu co se nazývá Umění stavět pilíř (orig. ‘the Art of th pivot’). Jako tomu v případě Grouponu byl postup The Point -> segmenty (různé projekty) -> konkrétní segment (slevové akce) -> Groupon

Takový proces vždy bolí. Vy a váš tým se budete muset vyrovnat s odmítnutími zákazníků i dodavatelů. A také si budete muset přiznat, že jste se mýlili. Můžete však chybovat rychle, levně a bez toho, abyste abyste zažili absolutní fiasko.

Poté, co bude váš Projekt přijatý zákazníky, můžete řídit obchod. Uvést věci do chodu a správně je řídit je stejně důležité jako jsou inovace, v pozdějších fázích je to dokonce to důležitější. V půběhu času celý tento kruh nikdy nekončí, je jen pozvolnější.

Podívejme se na příklad Amazon Fresh (rozvoz potravin). Tento nový produkt firmy byl odstartován v roce 2007 a byl spuštěn pouze v Seattlu. Firma velmi pozvolně upravovala procesy, aby se zjistilo, co funguje a co nefunguje. Jejich obchodní model se často měnil, jak bylo potřeba vyrovnat se s různými logistickými těžkostmi v případě rozvozu potravin.

V Amazon vylepšovali svojí strategii než poznali různé aspekty rozvozu potravin a hodnoty, jaké to lidem přináší. Přišli na to, že Amazon Fresh nejlépe funguje jako doplňkový prdukt jejich standardního rozvozu zákazníkům.

Trvalo to 6 let než přišli na životaschopnou strategii a teprve v roce 2013 vstoupili na trhy v Los Angeles a San Franciscu s dalším výhledem vstupu do 140 dalších lokací.

Řízený růst

Minimální funkční produkt vám pomůže vyhnout se přehnanému psychickému tlaku, protože v případě neúspěch nebudete muset čelit fatálním důsledkům. Zde je několik tipů, díky kterým nebudete v budoucnu rozčarovaní.

  • Procesy obvykle trvají 2x tak dlouho a jsou 2x tak dražší než vaše odhady. I v případě, že se budete používat strategii minimálního funkčního produktu.
  • Velmi pravděpodobně se dostanete na pokraj bankrotu
  • Mějte tým, kde se doplňují silné stránky, najměte někoho, pokud je potřeba
  • Měli byste balancovat někde mezi optimismem a pesimismem
  • Optimisté by měli mít poslední slovo
  • Plánujte na nejhorší, doufejte v nejlepší
  • V podnikání přežijí jen paranoidní

Nikdy nepodceňujte konkurenci!!! Respektujte vaší konkurenci a vždy očekávejte, že bude lepší, než si představujete. Konkurence může často přijít z čistého nebe (jako např. Airbnb (založeno 2008) pro VRBO (založeno 1995).

Nikdy neříkejte a ani nemyslete, že nemáte konkurenci. Máte, i když si jí nemusíte být vědomi.

Je pravděpodobné, že v rámci vašeho původního týmu dojde k neshodám a případně i rozchodu. V úplných počátcích opravdu můžete mít malý tým, který se vejde do jedné místnosti. S tím, jak váš Projekt bude růst, bude toto stále obtížnější. Rozdělení pravomocí bude důležitou součástí v době růstu a vy budete muset ostatním více důvěřovat a dát jim oprávnění dělat rozhodnutí.

To může způsobit napětí v týmu, hlavně v případě, že se jedná o peníze. Pro takovéto případy není stanovené žádné striktní pravidko, v každém případě je ale dobré, pokud je ve skupině jeden konkrétní lídr.

Jak řešit napětí

  • vystavte tým kolem jasného lídra když Projekt roste
  • soustřeďte se na procesy a jejich provedení
  • komunikujte spolu!

I když uděláte všechno správně, podnikání pořád představuje riziko pádu. Podnikání je o přijetí rizik a nejistoty, o sžití se s nimi.

Většina podnikatelů žije život v podnikatelských cyklech. I když vaše první Projekty nejsou úspěšné, nepřestávejte v pokusech o zavádění nových postupů. Naučte se z minulého co je možné a najděte pro sebe váš další Projekt který změní svět.

Kdy tedy skončit váš Projekt?

  • když vám dojde palivo pro další chod, obvykle jsou to peníze či vášeň.
  • když v případě, že čelíte problému se sami sebe ptáte ‘jak se mu vyhnout?’ než ‘jak ho vyřešit?’

Konec začátku

Podnikání je celoživotní cesta pro hledání a nalézání příležitostí a jejich efektivním uvádění do života. Některé body závěrem

– Stále hledejte změnu, to je místo, kde jsou příležitosti. Většina příležitostí jsou spíše malá vylepšení něčeho již existujícího než nalezení něčeho absolutně nového.

– Začněte s opravdovými zákazníky

– Zastavte se a porozhlédněte se než vykročíte

– Dobrý tým je lepší než dobré peníze. Nejlepší místo, kde byste měli začít s hledáním týmu je před zrcadlem

– Nebojte se neúspěchu. Neúspěch je pravděpodobně vaše jediná cesta ke konečnému úspěchu. Klíčem je chybovat rachle, často a levně. A jednat na základě toho, co jste se tím naučili. Tento proces inovace a výstavba vysokých pilířů je jedinou cestou jak dojít ke konečnému úspěchu

A NIKDY SE NEVZDÁVEJTE

Mnoho Projektů skončilo krátce před cílovou čárou, jen není vždy možné to uvidět.

!!!A NYNÍ JE TO NA VÁS!!!




Vytvořeno na základě kurzu ‘What´s your BIG idea?‘ prof. Bucka Goldsteina a Dr. Holdena Thorpa v rámci MOOC kurzů projektu Coursera.

Shares 0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *